Ομιλία στην 3η Πανελλαδική Συνδιάσκεψη Αιρετών Γυναικών

ΑΠΡ 4, 2008

Φίλες και φίλοι,

Ακούστηκαν από τους τελευταίους ομιλητές δύο απόψεις οι οποίες σε μεγάλο βαθμό είναι και κατεστημένες, αλλά και γι’ αυτό και χρειάζονται επιχειρήματα. Το πρώτο είναι το θέμα της ποσόστωσης με την αναφορά της εκπρόσωπου του ΛΑΟΣ και το δεύτερο το γιατί μια γυναίκα είναι σημαντικό να είναι στην πολιτική.

Είπε ο Υπουργός ότι είναι απαραίτητη η ευαισθησία της γυναίκας στην πολιτική. Θέλω να πω και για τα δύο αυτά πριν πάω παρακάτω γιατί νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικά ιδιαίτερα για την αυτοδιοίκηση.

Το 1995 στην Παγκόσμια Συνάντηση Γυναικών στο Πεκίνο παρουσιάστηκαν τα στοιχεία μιας μελέτης για τη συμμετοχή των γυναικών στα κοινά. Εκτιμήθηκε ότι στα αναπτυγμένα μέρη του πλανήτη δηλαδή Ευρώπη και Αμερική αν συνεχίσουμε με τους σημερινούς ρυθμούς θα χρειαστούν τριακόσια πενήντα χρόνια για να υπάρχει ισότιμη εκπροσώπηση ανδρών και γυναικών.

Στα υπόλοιπα σημεία του πλανήτη θέλουμε δυόμισι χιλιάδες χρόνια. Δεν μπορούμε να περιμένουμε τριακόσια πενήντα για να συνεχίσει η συμμετοχή των γυναικών στο Ελληνικό Κοινοβούλιο από το 9% πριν από είκοσι χρόνια να έχει φτάσει στο 13%.

Και δεν είναι τυχαίο ότι το θέμα της ποσόστωσης είναι κάτι που λειτούργησε σε όλες τις δημοκρατίες σε όλα τα κόμματα είχε πολύ σημαντικά αποτελέσματα, αλλά δεν πρέπει ποτέ να μεταφράζεται ως ένας αριθμός.

Αν πιστεύουμε ότι το θέμα της συμμετοχής θα λυθεί επειδή κάναμε ένα νόμο που λέει 33% ή επειδή ένα κόμμα έχει στο καταστατικό του 20% ή 40% ή 50% κάνουμε πολύ μεγάλο λάθος.

Η ποσόστωση έχει αποτέλεσμα μόνο όταν εφαρμόζεται παράλληλα με μια σειρά πολιτικών που ενδυναμώνουν ενισχύουν και εξοπλίζουν τις γυναίκες με μέσα με δυνατότητες με μέτρα με προϋποθέσεις που τις κάνουν ικανές να συνεχίσουν πολύ περισσότερο.

Συμβαίνει αυτό; Όχι δε συμβαίνει. Δε συμβαίνει και νομίζω ότι η δική σας ένωση και το δικό σας δίκτυο έχει μια μεγάλη ευθύνη να παίξει αυτό το ρόλο. Να πάρει νέες γυναίκες να πάρει γυναίκες που μπαίνουν για πρώτη φορά στην αυτοδιοίκηση να επενδύσει σε αυτές γιατί πραγματικά η γυναικεία δημιουργικότητα είναι εγκλωβισμένη και πρέπει να έρθει στη σκηνή.

Πώς θα γίνει αυτό; Αγαπητές φίλες και φίλοι νομίζω ότι αν θέλουμε να φέρουμε κάτι άλλο στην πολιτική σκηνή ως γυναίκες δεν είναι η ευαισθησία. Ένας άνθρωπος δεν ευαίσθητος γιατί είναι άνδρας ή γυναίκα. Δεν είναι ευαίσθητες οι γυναίκες και τολμηροί οι άνδρες. Δεν είναι νοικοκυρές οι γυναίκες και δημιουργικοί οι άνδρες.

Άνδρες και γυναίκες έχουμε όλες τις δυνατότητες. Εξαρτάται από το πρόσωπο εξαρτάται από το περιβάλλον που μεγαλώνει κανείς και από το ποιες δυνατότητες θα αναπτύξει.

Όμως είναι σίγουρο ότι οι γυναίκες έχουν να φέρουν διαφορετικά βιώματα μέσα στην πολιτική διαφορετικά βιώματα που διαμορφώνονται από τον τρόπο που ανατρέφονται ή από τα κοινωνικά χαρακτηριστικά.

Αυτό το διαφορετικό νομίζω ότι είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί αν δε θελήσουμε να αντιγράψουμε την υπάρχουσα πολιτική η οποία εκ των πραγμάτων είναι μια πολιτική η οποία διαμορφώθηκε από ανδρικά στερεότυπα γιατί αυτοί είναι η κυρίαρχη δύναμη στην πολιτική.

Αυτά τα στερεότυπα είναι ο γενικός λόγος. Γενικά μπορούμε να μιλήσουμε επί παντός του επιστητού με γενικές αναφορές. Είναι ο επιθετικός λόγος να επιτεθούμε για να χειροκροτηθούμε. Είναι και αυτό πάντα εύκολο. Είναι ο συγκινησιακός λόγος. Να μιλήσουμε στο θυμικό που ο άλλος μπορεί να εκφραστεί και τελικά πάντα με λίγη ουσία.

Επιμένω εδώ και χρόνια ότι αν θέλουμε να αλλάξουμε και την πολιτική και αυτούς που συμμετέχουν στην πολιτική πρέπει όταν κάποιος μιλάει μετά όταν φεύγει να θυμούνται αυτά που είπε να θυμούνται έστω και ένα πράγμα από αυτά που είπε.

Ο πολιτικός λόγος κυρίως ο αυτοδιοικητικός πολιτικός λόγος πάνω απ’ όλα πρέπει να είναι διδακτικός ουσιαστικός ευρηματικός και να καταλήγει σε προτάσεις.

Στη σημερινή μας συνάντηση δεν γίνεται να υπάρχει ένα κεντρικό στοιχεία, αλλά καταλαβαίνω ότι οι ομιλίες περιφέρονται γύρω από το ΕΣΠΑ. Δηλαδή ένα πολύ μεγάλο αναπτυξιακό εργαλείο που έχει η χώρα μας σήμερα στα χέρια της με 20,1 δις ευρώ που θα πρέπει τα επόμενα χρόνια να τα εφαρμόσει και να τα μετατρέψει σε ανάπτυξη.

Το ζήτημα είναι εξόχως πολιτικό. Είναι εξόχως τοπικού ενδιαφέροντος και θα πρέπει το δίκτυο κατά την άποψή μου να έχει πολύ συγκεκριμένη άποψη για το πώς αυτά τα χρήματα αυτό το τεράστιο ποσό θα εφαρμοστεί έτσι όχι για να ενισχύσει βεβαίως τις γυναίκες στην αυτοδιοίκηση, αλλά για να ενισχύσει τον κεντρικό στόχο που είναι η ισότητα των δύο φύλων. Και η ισότητα των δύο φύλων ξεκινάει πάντα από το πάρα πολύ σημαντικό θέμα το θέμα της εργασίας και όχι μόνο.

Υπήρξε κάποια αναστάτωση στην αίθουσα κάποια στιγμή αν παλιά τα πράγματα γίνονταν διαφορετικά και τώρα είναι αλλιώς. Αν θα πρέπει να γίνονται συγκρίσεις ανάμεσα στο παρελθόν και στο παρόν.

Ακούσαμε την εκπρόσωπο του Κομμουνιστικού Κόμματος να μιλάει για την απόρριψη των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και την απόρριψη των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας.

Επειδή όπως είπα θέλω να είμαι πολύ συγκεκριμένη και ο λόγος να είναι πάντα ουσιαστικός και όχι γενικός καθένας θα πρέπει να στοιχειοθετεί αυτό που λέει.

Η σημερινή πρόβλεψη αυτού του τεράστιου αναπτυξιακού έργου έχει ουσιαστικό αντίχτυπο στις γυναίκες; Υπάρχει ουσιαστική αποτύπωση της κυρίαρχης αναγκαιότητας να αλλάξουμε τα πράγματα;

Και να αλλάξουμε τα πράγματα γιατί η γυναικεία ανεργία είναι διπλάσια από την ανδρική. Γιατί το 80% της φτώχειας αφορά γυναίκες και παιδιά. Ξεκινάμε από τα πιο βασικά θέματα της κοινωνικής συνοχής.

Γιατί στην επιχειρηματικότητα οι γυναίκες είναι το 12%. Γιατί οι γυναίκες μπαίνουν πρώτες στο πανεπιστήμιο και είναι οι τελευταίες στην αγορά εργασίας. Γιατί οι γυναίκες είναι το 50% και περισσότερο σε όλες τις σχολές και αυτό δεν ανταποκρίνεται στην αγορά εργασίας.

Γιατί υπάρχουν δομικές ουσιαστικές αναντιστοιχίες οι οποίες δεν είναι αυτά τα γλυκερά περί αντρών και γυναικών και αν αγαπάμε ή δεν αγαπάμε τις γυναίκες. Είναι θέμα ισότητας στην οικονομία και στη δημοκρατία. Αυτά δεν ανατρέπονται περιμένοντας τις ώρες να περάσουν.

Αυτά ανατρέπονται μέσα από δομημένες πολιτικές. Και να δούμε αν υπήρξαν διαφορές στις πολιτικές. Και τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα.

Να δούμε αν υπήρξαν διαφορές γιατί αγαπητές φίλες η πολιτική μετράται και συγκρίνεται εκ του συγκεκριμένου. Ούτε αν κάποιος μιλάει ωραία ούτε αν είναι πιο ωραίος. Τι κάνει τι προτείνει τι λέει ποια είναι τα αποτελέσματα τι κάνει την επόμενη μέρα.

Όταν έγινε το προηγούμενο ΚΠΣ ήμουν Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης? υπήρξε μια δέσμευση την οποία ήταν υποχρεωμένες να δεχτούν όλες οι χώρες.

Μία θεσμική και μία οικονομική. Η θεσμική δέσμευση ήταν το περίφημο main streaming. Δηλαδή ότι σε όλα τα προγράμματα που έλαβε η κάθε χώρα και αντίστοιχα ο κάθε Υπουργός έπρεπε να βάλει ποσοτικούς στόχους.

Δηλαδή θα κάνω κάτι για την παιδεία, αυτό όμως θα πρέπει να το μεταφράσω σε ένα ποσοστό. Δηλαδή τόσο είναι το ποσοστό των γυναικών οι οποίες θα πρέπει να έχουν εκπαιδευτεί σε έναν τομέα στον οποίο υπάρχει πρόβλημα π.χ. στον τομέα της πληροφορικής π.χ. στων τεχνικών επιστημών.

Θέλω να ενισχύσω την επιχειρηματικότητα. Πρέπει να βάλω στόχους ποσοτικούς για να μπορώ να μετρηθώ. Το πρώτο που μπήκε ως λογική σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και άρχισε να εφαρμόζεται στις χώρες γιατί ήταν το πρώτο βήμα ήταν το main streaming.

Το δεύτερο ήταν το ποσοτικό. Ήταν το θέμα των χρημάτων. Τότε αποφασίστηκε ότι η κάθε χώρα ήταν υποχρεωμένη το 12% των πόρων του ΕΚΤ να πάει σε θέματα που αφορούσαν τις γυναίκες.

Σε θέματα που αφορούσαν την οικογένεια. Δηλαδή στους παιδικούς σταθμούς στην κατάρτιση των γυναικών στη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Στο θέμα της αντιμετώπισης της αναπλήρωσης της εγκυμοσύνης. Ζητήματα πολύ σαφή και συγκεκριμένα.

Τότε έγινε δέσμευση 650 εκατομμυρίων ευρώ που θα αφορούσαν μόνο δράσεις οι οποίες θα πήγαιναν στις γυναίκες. Το Γ΄ ΚΠΣ τελειώνει. Δεν έχουμε τον τελικό απολογισμό έχουμε όμως ήδη σημαντικά αποτελέσματα.

Έχουμε σημαντική αύξηση των βρεφονηπιακών σταθμών. Δεν έχουμε τα αποτελέσματα που θα θέλαμε προφανώς. Όμως μέσα από συγκεκριμένους στόχους έχουμε και συγκεκριμένα αποτελέσματα.

Έχουμε αύξηση της απασχόλησης των γυναικών και έχουμε αύξηση της απασχόλησης των γυναικών στους συγκεκριμένους τομείς που είχαν μπει οι στόχοι. Αυτό χρειάζεται ένα βάθος χρόνου.

Σήμερα νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό – μια και θα πρέπει το ΕΣΠΑ να πάρει την τελική έγκριση από τη Βουλή – να υπάρχει μια σοβαρή παρέμβαση του δικτύου.

Εκτιμώ ότι εδώ θα υπάρξουν πολύ συγκεκριμένες διαφορές οι οποίες δείχνουν μια επιφανειακή προσέγγιση και λυπάμαι που δεν είναι ο Υπουργός ή ο Γραμματέας εδώ φαντάζομαι πως υπάρχουν άνθρωποι από το Υπουργείο.

Υπάρχει πολύ σοβαρό πρόβλημα γιατί είναι απολύτως λεκτική επιφανειακή και χωρίς ουσία οι προθέσεις στα θέματα των γυναικών. Να εξηγήσω γιατί.

Υπάρχουν δεκαεπτά στόχοι. Ένας από αυτούς τους στόχους ο ενδέκατος λέει ότι η ανάπτυξη του κοινωνικού οικονομικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα των θεμάτων ισότητας είναι ένας από αυτούς τους στόχους με άμεση σύνδεση με εθνικές πολιτικές όπως είναι η ανάπτυξη και η απασχόληση και η κοινωνική συνοχή.

Διαφωνώ απολύτως με την προσέγγιση ότι ανάμεσα στους δεκαεπτά στόχους ο ένας σε συγκεκριμένους τομείς αφορά την ισότητα. Ο στόχος της ισότητας των δύο φύλων είναι ένας οριζόντιος στόχος που πρέπει να υπάρχει και στους δεκαέξι στόχους της Κυβέρνησης.

Πρέπει να υπάρχει στην εκπαίδευση. Πρέπει να υπάρχει στην ανάπτυξη. Πρέπει να υπάρχει στην αυτοδιοίκηση στη δια βίου εκπαίδευση στην απασχόληση ώστε να μπορέσουμε παντού και στον αγροτικό τομέα. Γιατί ο αγροτικός τομέας. Τι σημαίνει για την αγρότισσα.

Ποιοι είναι οι στόχοι και οι προθέσεις. Ποια είναι τα κονδύλια. Ο χώρος της διοικητικής αναδιάρθρωσης της χώρας είναι ο μόνος χώρος που φαντάζομαι επειδή η Γενική Γραμματέας έχει ιδιαίτερη ευαισθησία πραγματικά είναι μια γυναίκα που το παλεύει πολύ μόνο σε αυτόν τον τομέα και σε αυτό το πρόγραμμα υπάρχει δέσμευση 65 εκατομμυρίων ευρώ.

Αυτή είναι η δέσμευση που υπάρχει σήμερα σε όλο το ΕΣΠΑ για τα θέματα ισότητας. Επαναλαμβάνω ότι στο προηγούμενο ΚΠΣ ήταν 650 εκατομμύρια με οριζόντια τοποθέτηση. Πρώτο σοβαρό θέμα.

Δεύτερο παίρνουμε τα επιμέρους προγράμματα. Στα επιμέρους προγράμματα υπάρχουν απολύτως τυπικές αναφορές. Π.χ. στο πρόγραμμα ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού όπου αφορά την πρόσβαση των γυναικών στην απασχόληση υπάρχουν διάφορες ιδέες πώς θα μπορούσε να αναπτυχθεί η απασχόληση χωρίς δεσμεύσεις κονδυλίων και χωρίς δεσμεύσεις φορέων.

Τι ρόλο θα παίξει η περιφέρεια; Μπορούμε να μιλήσουμε για ανάπτυξη της απασχόλησης αν δεν εξειδικεύσουμε το στόχο στην περιφέρεια; Αν δεν εξειδικεύσουμε το στόχο στο δήμο; Πώς θα δημιουργήσουμε θέσεις απασχόλησης; Από τα STAGE που έχει φτάσει σήμερα τις 140.000 στα υπουργεία και δεν έχουν καρέκλες να καθίσουν, είναι αυτό ανάπτυξη της απασχόλησης; Ή αντιμετώπιση της γυναικείας ανεργίας;

Δε γίνεται να μιλάμε συνεχώς επί του γενικού. Η πρότασή μου είναι το δίκτυό σας να καταλήξει σε μια σειρά προτάσεων που θα αφορούν αλλαγές στο ΕΣΠΑ.

Γίνομαι πιο συγκεκριμένη. Το θέμα της γυναικείας απελευθέρωσης ισότητας και συμμετοχής είναι ίσως η πλέον σημαντική επανάσταση του προηγούμενου αιώνα.

Ο προηγούμενος αιώνας ξεκίνησε με την πάλη που έκαναν οι σουφραζέτες για εκλογικά δικαιώματα και κατέληξε στην πλήρη συμμετοχή των γυναικών θεσμικά.

Περάσαμε όλες τις φάσεις. Την πρώτη φάση για τα πολιτικά δικαιώματα. Τη φάση για τα κοινωνικά δικαιώματα. Μπήκαμε σε μια λογική ότι στην Ευρώπη γιατί όλο για την Ευρώπη και κάποτε πρέπει να δούμε τον πλανήτη και τον πλανήτη πρέπει να το δούμε από άλλη οπτική γωνία.

Στην Ευρώπη είχαμε ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο. Στην Ελλάδα τη δεκαετία του ’80 κάναμε το πιο σύγχρονο οικογενειακό δίκαιο που υπήρχε στην Ευρώπη.

Περάσαμε μετά στη φάση των πολιτικών. Δηλαδή αφήσαμε όλο το θεσμικό πλαίσιο και περάσαμε σε ειδικές πολιτικές για τις γυναίκες. Αποδείξαμε τον προηγούμενο αιώνα, ότι δεν υπάρχει θέμα να συνεχίσουμε τη συζήτηση για το αν μπορούν ή δεν μπορούν οι γυναίκες.

Οι γυναίκες έγιναν πρωθυπουργοί, στρατηγοί, αστροναύτες, πήραν Νόμπελ σε όλες τις επιστήμες. Συμμετείχαν παντού στην τέχνη, στην επιστήμη. Το πρόβλημά μας είναι πλέον ποσοτικό.

Δηλαδή για να αλλάξουν τα πράγματα δεν αρκούν πια τα πρότυπα. Δε σημαίνει τίποτα να έχουμε πέντε γυναίκες υπουργούς.

Ο επόμενος στόχος του αιώνα είναι: πολλές γυναίκες παντού. Αυτός είναι ο στόχος ο οποίος μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα γιατί θα αλλάξει τη δύναμη των αριθμών.

Θα αλλάξει τη δύναμη των αριθμών στο Κοινοβούλιο. Θα αλλάξει τη δύναμη των αριθμών στην αυτοδιοίκηση και στον οικονομικό τομέα. Αυτός ο συγκεκριμένος στόχος για να επιτευχθεί δε γίνεται μέσα από νομοθεσίες.

Γίνεται μέσα από την αλλαγή των κοινωνικών δεδομένων. Και επαναλαμβάνω απασχόληση οικονομική ανεξαρτησία κοινωνική υποστήριξη. Λέω ότι θα έπρεπε να υπάρχουν πέντε μεγάλοι τομείς αυτή τη στιγμή που θα πρότεινα για το ΕΣΠΑ μέσα στους οποίους θα πρέπει να υπάρχουν μέτρα.

Ο πρώτος είναι η οικονομία που αφορά τη συμμετοχή στην απασχόληση με ειδικά μέτρα που αφορούν πλέον τη γυναίκα που είναι έγκυο ή τη νέα γυναίκα.

Το δεύτερο είναι το θέμα και εδώ αν κάνετε τραπέζια νομίζω τα κόμματα πρέπει να πουν τις θέσεις τους. Πρέπει να πει το κάθε κόμμα τι λέει για τις νέες γυναίκες.

Εμείς έχουμε ένα ολόκληρο πρόγραμμα για το τι γίνεται στις γυναίκες από τα δεκαοχτώ μέχρι τα είκοσι επτά και πώς τις υποστηρίζουμε για να βγουν στην αγορά εργασίας.

Οικονομία και απασχόληση λοιπόν. Είναι επιχειρηματικότητα. Είναι η συμμετοχή των γυναικών στις διευθύνουσες οικονομικές θέσεις. Υπενθυμίζω ότι στη Νορβηγία δια νόμου πια πρέπει να υπάρχουν γυναίκες στον τραπεζικό τομέα. Στην Ελλάδα φτάσαμε από το ’93 το 2003 που ήταν 20% στον τελευταίο πίνακα που προέκυψε προχθές στο 0% στην Τράπεζα της Ελλάδας.

Ένας είναι ο τομέας της οικονομίας. Ο δεύτερος είναι η πολιτική συμμετοχή. Πολιτική συμμετοχή στα κόμματα πολιτική συμμετοχή στη διοίκηση. Εγώ θα ήθελα να μας απαντήσει ο κ. Παυλόπουλος. Ο νόμος που υπήρξε για τη συμμετοχή 40% γυναικών σε όλα τα Διοικητικά Συμβούλια του δημόσιου τομέα εφαρμόζεται; Δεν εφαρμόζεται παρά τις επανειλημμένες ερωτήσεις στη Βουλή δεν εφαρμόζεται ο νόμος.

Το Συμβούλιο Έρευνας αυτή τη στιγμή έχει τρεις γυναίκες στους εξήντα τρεις. Επομένως όταν λέμε συμμετοχή στο πολιτικό σχήμα είναι ένα πολύ – επίπεδο.

Το τρίτο είναι οι κοινωνικές υποδομές. Το θέμα των παιδικών σταθμών είναι το κυρίαρχο θέμα για να απελευθερωθεί η ελληνική οικογένεια. Η νέα μητέρα ο νέος πατέρας η γιαγιά και ο παππούς. Είναι η αλλαγή της δομής και η απελευθέρωση των δυνάμεων.

Το τέταρτο θέμα είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα. Και εδώ το τεράστιο θέμα της βίας εναντίον των γυναικών. Έχω κάνει βουλευτής περιφέρειας. Κατάγομαι από την Κοζάνη. Είμαι τώρα βουλευτής στην Α΄ Αθήνας.

Έχω δει με τον ίδιο τρόπο τα ίδια προβλήματα ανεξαρτήτως τάξης ανεξαρτήτως περιοχής ανεξάρτητα αν είναι χωριό ή κέντρο της Αθήνας για το θέμα της βίας εναντίον των γυναικών.

Δεν είναι θέμα ιδιωτικό δεν είναι θέμα που δεν μπορούμε να το βλέπουμε ως κυρίαρχα πολιτικό δεν είναι θέμα που δεν πρέπει να το αντιμετωπίσουμε με μέτρα και πολιτικές. Και πέμπτο θέμα τα στερεότυπα που είναι τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και το θέμα βεβαίως της εκπαίδευσης.

Σε αυτούς τους πέντε τομείς ο φορέας που μπορεί να παρέμβει και να τα υλοποιήσει είναι η τοπική αυτοδιοίκηση. Είστε γυναίκες που είστε από νομαρχίες και αυτοδιοίκηση. Χρειάζονται μέτρα που αφορούν στο επίπεδο του δήμου για κάθε μία από αυτές τις κατηγορίες. Και νομίζω ότι εκεί θα κριθεί η δύναμη της πρότασης.

Θα πω ένα παράδειγμα από το καθένα. Ας πάρουμε ένα μέτριο δήμο. Εννοώ από πλευράς πληθυσμού. Το Δήμο Ναυπλίου ή το Δήμο της Κατερίνης.

Στην οικονομία μπορούμε να βάλουμε ποσοτικό στόχο τι σημαίνει γυναικεία επιχειρηματικότητα σε μια μικρή πόλη; Να πούμε ότι την επόμενη τετραετία θα πρέπει να έχουν δημιουργηθεί δέκα επιχειρήσεις γυναικείες. Αυτές θα υλοποιηθούν μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Να ξέρουμε όμως ότι έχουμε ένα στόχο και θα κριθούμε γι’ αυτό.

Στο θέμα της πολιτικής συμμετοχής. Μπορούμε να πούμε ότι σε όλες τις επιτροπές του δήμου θα πρέπει να συμμετέχουν γυναίκες με αυτό το ποσοστό; Ότι το επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο θα πρέπει να είναι μια γυναίκα παραπάνω;

Στο θέμα των υποδομών. Εδώ πραγματικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν πολλά λεφτά από το ΕΣΠΑ. Μπορούμε να βάλουμε στόχο σε κάθε δήμο ότι σε μια τετραετία θα πρέπει να καλυφθεί το 70% των προβλημάτων βρεφονηπιακής υποστήριξης; Όχι υποχρεωτικά με σταθμούς του δήμου.

Με ένα κοινωνικό πρόγραμμα που μπορεί δώσει πιστοποίηση ο δήμος σε βρεφονηπιοκόμους να λύσει και το θέμα της ανεργίας πολλών από αυτές. Να πιστοποιεί να μπορούν να πάνε στο σπίτι για υποστήριξη. Να γίνει υποστήριξη ιδιωτικών σταθμών οι οποίοι έχουν πιστοποίηση δημοτικών σταθμών κρατικών σταθμών.

Ένα σύνολο δράσεων που μπορεί να ενισχυθεί από το ΕΣΠΑ και να πούμε ότι στις γυναίκες του δήμου μας δίνουμε μια συγκεκριμένη ανακούφιση. Αλλά με ένα στόχο το 70% το 60%.

Στο τέταρτο θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα. Κανένας άλλος φορέας δεν μπορεί να παρέμβει εκτός από την αυτοδιοίκηση αποτελεσματικά σε τέτοια κοινωνικά ζητήματα.

Το θέμα της βίας των γυναικών και της βίας των παιδιών πραγματικά μπορεί μέσα από ένα δίκτυο δήμων πολλές φορές να αντιμετωπιστεί γιατί θέλει και κοινωνική υποστήριξη και κοινωνική αλληλεγγύη.

Και βέβαια το θέμα των μέσων μαζικής ενημέρωσης και του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτά είναι κεντρικά ζητήματα, αλλά στο θέμα των μέσων μαζικής ενημέρωσης νομίζω ότι πρέπει κι εμείς να βγάλουμε και ψηφίσματα όπως κι εσείς γιατί το έχουμε ξεχάσει τελείως.

Θα πω μόνο ένα παράδειγμα που μου έκανε φοβερή εντύπωση. Σε πάρα πολλές μεσημεριανές εκπομπές μου κατήγγειλαν γυναίκες και από την περιφέρεια και από την Αττική ότι υπάρχει ένας ευτελισμός και μια αντιμετώπιση πολύ υποβαθμισμένη στο θέμα της μονογονεϊκής οικογένειας. Δηλαδή των γυναικών οι οποίες έχουν παιδιά εκτός γάμου.

Κάποιες γυναίκες και είναι αλήθεια ότι το γυναικείο κίνημα δεν έχει την ισχύ και την παρουσία που είχε παλιά πρέπει να κατανοούμε ότι όταν έχουμε θέση ισχύος όταν είμαστε δημοτικοί σύμβουλοι ή βουλευτές πρέπει να αντιδρούμε αμέσως.

Και για το θέμα των προτύπων που παρουσιάζει τη γυναίκα πραγματικά επανερχόμαστε την εποχή του αντικειμένου μέχρι και το πώς αντιμετωπίζονται ειδικές κατηγορίες γυναικών. Εκεί φαίνεται η πολιτική δύναμη της διαφορετικής άποψης.

Νομίζω ότι αν επιλεχτούν αυτοί οι πέντε στόχοι υπάρχουν οριζόντια δύο διεκδικήσεις. Η μία είναι οι ποσοτικοί στόχοι που πρέπει να θέσει η Κυβέρνηση και το δεύτερο τα χρήματα.

Πρέπει να γίνει σαφές από τα 20,1 δις ευρώ από τα οποία θα δοθούν άλλα τόσα εθνική συμμετοχή και θα φτάσουμε τα 40 πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένο κονδύλι που αφορά την ισότητα των δύο φύλων. Γιατί διακηρύξεις χωρίς θεσμικό πλαίσιο και χρήματα είναι απλά φιλολογικές προσεγγίσεις και πολιτικές διατυπώσεις.

Αγαπητές φίλες εδώ μέσα υπάρχουν γυναίκες οι οποίες παλεύουν πολλά χρόνια σε πολλά επίπεδα. Είμαστε όλες άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο πεισμένες για το ειδικό βάρος για την ειδική ανάγκη που πρέπει να υπάρξει σε αυτό τον αγώνα.

Ο αγώνας αυτός δεν είναι φυλετικός είναι πολιτικός. Και είναι πολιτικός γιατί έχει πολύ μεγάλη σημασία τα κόμματα που είναι στην εξουσία, οι δήμοι που είναι στην εξουσία από ποιες ιδέες εμφορούνται.

Τελειώνω λέγοντας ότι αυτή η πολιτική διαφορά είναι και ένα στοιχείο που όλες μας οδηγεί σε μια επιλογή. Τα τελευταία είκοσι χρόνια έγιναν πολύ σημαντικές αλλαγές στη χώρα.

Έγινε οικογενειακό δίκαιο σύνταξη στην αγρότισσα. Έγινε κυρίαρχο θέμα η βρεφονηπιακή υποστήριξη. Υπήρξαν νόμοι που έφεραν την υποχρεωτική συμμετοχή των γυναικών στην αυτοδιοίκηση.

Άλλαξαν πάρα πολλά πράγματα όσον αφορά τα στερεότυπα. Οι γυναίκες όταν ήμουν στο πολυτεχνείο εγώ ήταν 9% και σήμερα είναι το 45%. Όλα αυτά έγιναν γιατί υπήρξε η πολιτική βούληση και η αντίληψη να αλλάξουν τα δεδομένα στην κοινωνία.

Αυτό πρέπει να το απαιτήσουμε και τώρα. Γιατί δε γίνεται. Γίνεται μόνο επιλεκτικά. Χρειάζεται ένας αγώνας που απαιτεί συγκεκριμένες δεσμεύσεις γιατί σε αυτό κρινόμαστε όλοι. Ευχαριστώ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μια χώρα δεν μπορεί να είναι εταιρία

ΑΥΓ 31, 2012

Ομιλία στο Οικονομικό Συμπόσιο «Alpbach» στη Βιέννη

ΑΥΓ 30, 2012

Δήλωση μετά τη συνέντευξη του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για τη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση

ΙΟΥΛ 31, 2012